دوست تو

دوستت برای بدست آوردن سلامتی

تفاوت‌های برجسته میان سیب‌زمینی معمولی و سیب‌زمینی شیرین

سیب زمینی ها، چه به شکل سفید و چه شیرین، منابع غنی و ارزشمندی از کربوهیدرات به شمار می روند. اما در انتخاب نوع مناسب آن ها، آگاهی از تفاوت های میان این دو گونه اهمیت حیاتی دارد. در واقع، هر یک از این سیب زمینی ها ویژگی ها و کاربردهای متمایزی دارند که شناخت آن ها می تواند در انتخاب گزینه مطلوب تر برای اهداف مختلف، راهگشا باشد. بنابراین، بررسی دقیق ویژگی های مختلف سیب زمینی سفید و شیرین پیش از تصمیم گیری، امری ضروری محسوب می شود.

تفاوت اصلی بین سیب زمینی های شیرین و سایر انواع سیب زمینی ها در ظاهر، طعم، مواد مغذی و تأثیر بر قند خون است. سیب زمینی های شیرین و سیب زمینی های سفید (معمولی) هر دو سبزیجات ریشه تکمه دار هستند، اما آن ها گیاهانی از خانواده های متفاوت بوده و دارای ترکیبات مغذی متفاوتی هستند. همچنین، سیب زمینی های شیرین و معمولی به میزان متفاوتی بر قند خون تأثیر می گذارند. در این مقاله، نحوه تهیه سالم این دو نوع سیب زمینی نیز ارائه شده است.

سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید ( معمولی )

هر دو نوع این سبزیجات، منبع خوبی از فیبر و مواد مغذی محسوب می ‎شوند اما سیب زمینی شیرین از کالری کمتری برخوردار بوده و منبع خوبی از ویتامین های مختلف محسوب می ‎شود. در اینجا ، تفاوت های جالب بین سیب زمینی سفید یا معمولی و سیب زمینی شیرین وجود دارد که به شما در انتخاب گزینه ی سالم تر کمک می ‎کند .

سیب زمینی

کربوهیدرات

100 گرم سیب زمینی سفید حاوی 17 گرم کربوهیدارت است در حالی که 100 گرم سیب زمینی شیرین حاوی 20 گرم کربوهیدرات است .

حقایق و ارزش غذایی

یک سیب زمینی شیرین در اندازه متوسط، دارای 90 کالری، 2 گرم پروتئین، 4 گرم فیبرو فاقد چربی و کلسترول است . از طرف دیگر سیب زمینی سفید دارای حدود 95 کالری، 3 گرم فیبر و پروتئین است و همچنین عاری از چربی و کلسترول می‎ باشد .

سیب زمینی سفید یا زرد

ویتامین ها

میزان ویتامین در این دو نوع سیب زمینی متفاوت است زیرا سیب زمینی شیرین حاوی میزان بیشتری از ویتامین سی و اِی نسبت به سیب زمینی سفید است. 100 گرم سیب زمینی سفید حاوی 9.6 میلی گرم ویتامین سی و 1 میلی گرم ویتامین اِی است ، در حالی که 100 گرم سیب زمینی شیرین حاوی 20 میلی گرم ویتامین سی و 218 میلی گرم ویتامین اِی است . یک وعده 100 گرمی سیب زمینی شیرین حاوی 40 درصد از نیاز روزانه انسان به ویتامین اِی است .

مواد معدنی

سیب زمینی سفید منبع بهتری از آهن و پتاسیم نسبت به سیب زمینی شیرین است . یک وعده 100 گرمی سیب زمینی سفید حاوی 1.1 میلی گرم آهن و 535 میلی گرم پتاسیم است در حالی که یک وعده 100 گرمی سیب زمینی شیرین حاوی 0.7 میلی گرم آهن و 435 میلی گرم پتاسیم است .

مصرف سیب زمینی

میزان قند

در مقایسه با سیب زمینی های سفید ، سیب زمینی شیرین از میزان قند بیشتری برخوردار است . نگهداری کردن از سیب زمینی در یخچال و جاهای سرد ، نشاسته آن را به گلوکز و فروکتوز تبدیل می ‎کند .

مصارف و کاربرد هایسیب زمینی سفید و شیرین

سیب زمینی های سفید در پخت و پز کاربرد بیشتری دارند زیرا قابلیت سرخ شدن ، پخته شدن ، اب پز شدن و کباب شدن را دارند و همچنین از سیب زمینی های شیرین ارزان ترند .

۲۳ روز پیش ساعت توسط یه دوست