دوست تو

دوستت برای بدست آوردن سلامتی

چگونه ماسک می‌تواند در مقابله با سویه دلتای کووید-19 مؤثر باشد؟

در این روزها، شاهد شیوع فزاینده سویه دلتای ویروس کرونا هستیم که به دلیل نرخ انتقال بالای آن، موجب نگرانی جدی در سطح جامعه شده است. در این راستا، این پرسش مطرح می‌گردد که آیا استفاده از ماسک همچنان می‌تواند به عنوان یک راهکار موثر در پیشگیری از ابتلا به این ویروس محسوب شود. بررسی شواهد علمی موجود نشان می‌دهد که ماسک‌زدن به طور قابل ملاحظه‌ای می‌تواند از انتقال ویروس کرونا و سویه‌های مختلف آن از جمله سویه دلتا جلوگیری کند. این امر به ویژه در مکان‌های شلوغ و با تهویه ضعیف اهمیت بیشتری دارد. بنابراین، استفاده مداوم و صحیح از ماسک همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه در برابر شیوع این بیماری همه‌گیر محسوب می‌شود.

استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کرونای دلتا بسیار مهم است

شیوع گسترده ویروس کرونا در چند هفته گذشته موضوع اصلی اخبار بسیاری از کشورها بوده و اکنون بیش از 80 درصد موارد ابتلا به کووید-19 مربوط به سویه دلتا است. در اوایل ژوئیه، سرعت رشد این بیماری به 50 درصد افزایش یافته است.

اکنون مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها به همه پیشنهاد می کنند که بدون توجه به اینکه واکسن تزریق کرده اند یا خیر، برای جلوگیری از انتقال زیاد این ویروس، حتی داخل منزل هم ماسک بزنند.

چنانچه در ادامه ی این بخش از بهداشت و سلامت نمناک خواهید خواند، در پاسخ به سوال ماسک میتونه جلوی کرونا دلتا رو بگیره؟ باید بگوییم بله، استفاده صحیح از ماسک میتواند شما را از ابتلا به این ویروس تا حد بالایی محافظت کند اما همه چیز فقط به ماسک ختم نمیشود و رعایت پروتکل های بهداشتی همچنین اهمیت دارند.

ماسک و کرونا دلتا

ماسک قوی ترین سد در برابر کرونا دلتا

انتونی فاسی متخصص بیماری های عفونی به دلیل شیوع دلتا نگران است و توصیه می کند که اگر می خواهید امنیت کامل سلامتی خود را حفظ کنید، حتی در صورتی که واکسینه شده اید، باز هم باید داخل منزل و در مکان های شلوغ ماسک بزنید. این ویروس به شدت از ویروس های دیگر متفاوت است و با انواع قبلی خودش کاملاً فرق دارد و قابلیت انتقال آن از یک فرد به فرد دیگری بسیار زیاد است.

طبق اطلاعات موجود در سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها، کرونا دلتا که قبلاً با نام B.1.617.2 شناخته می شد، اولین بار در هند شناسایی شد سپس دلتا به یک عامل نگرانی تبدیل شد زیرا به سرعت و به راحتی انتقال پیدا می کرد و اثر واکسن را کاهش می داد و ممکن بود اثرگذاری درمان آنتی بادی روی این ویروس خیلی جواب گو نباشد.

متغیر دلتا طبق گفته محقق ارشد سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها به نام جانز هاپکینز، بیشتر در قسمت هایی که افراد به اندازه کافی واکسینه نشده اند، شیوع پیدا می کند و نگرانی ها برای چنین مکان هایی بیشتر است.

او همچنین اشاره کرده که بیشترین نگرانی ها مربوط به افرادی است که واکسینه نشده اند که احتمالا تعداد زیادی از آن ها به دلیل ویروس دلتا به بیمارستان مراجعه خواهند کرد.

ضرورت استفاده ماسک

حتی اگر واکسن زدید بازهم ماسک استفاده کنید

گزارشات نشان می دهد که بیش از 97 درصد بیماران کووید 19 که در بیمارستان بستری شده اند واکسینه نشده اند؛ حتی افرادی هم که واکسینه کامل را انجام داده اند، باز هم نگرانی هایی برایشان وجود دارد و ممکن است در صورتی که در مکان های شلوغ مثل لوازم حمل و نقل عمومی قرار بگیرند، کووید 19 را به دیگران انتقال دهند بنابراین هنوز هم باید ماسک بزنید و از خودتان در برابر کرونا دلتا مراقبت کنید؛ حتی اگر واکسن تزریق کرده باشید، باز هم این توصیه بسیاری از متخصصان عفونی است.

دلتا در کمین واکسن نزده ها

پس برای جلوگیری از ابتلا به عفونت دلتا، باید از ماسک استفاده کرد. متغیر دلتا برای کسانی که واکسیناسیون انجام نداده اند، خطر بیشتری دارد اما به هر حال برای همه نگران کننده است زیرا هنوز کل کشور در امنیت کامل قرار ندارد.

اگر واکسن نزده اید، حتماً باید در صورتی که جمعیتتان در داخل منزل یا مکان های در بسته هم زیاد است، ماسک بزنید و در مکان های شلوغ و بیرون از منزل هم کاملاً بدیهی است که باید از ماسک استفاده کنید.

دلتا بسیار عفونی است. محدودیت های اولیه پاندمی مانند استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی، باید همگی رعایت شود؛ مخصوصا برای افرادی که واکسیناسیون انجام نداده اند.

افرادی هم که واکسیناسیون را به طور کامل انجام داده اند، باز هم برای جلوگیری از سرعت انتقال، باید در مکان های شلوغ و عمومی ماسک بزنند؛ دقیقاً مانند زمانی که واکسینه نشده بودند.

برای افزایش محافظت در برابر کرونا دلتا و جلوگیری از انتقال آن به دیگران، هرگز نباید ماسک زدن را نادیده بگیرید زیرا اکنون طبق گفته متخصصان سلامت با یک طوفان از کووید 19 مواجه هستیم.

کرونا دلتا

برای پیشگیری از کرونا دلتا 2 عدد ماسک بزنید

ماسک روی صورت نمی تواند به تنهایی به جلوگیری از این پاندمی کمک کند اما بخش مهمی از محافظت از خودمان و دیگران برای جلوگیری از انتقال ویروس است . هرچقدر که میزان انتقال کووید کمتر باشد، توانایی آن برای جهش و تولید متغیر هایی مثل دلتا کمتر می شود.

اگر بتوانید دو ماسک بزنید و دستورالعمل های دیگر را برای جلوگیری از شیوع مانند فاصله گذاری اجتماعی در مکان های پر خطر رعایت کنید ، همه چیز بهتر پیش می رود.

اگر هم به طور کامل واکسناسیون را انجام داده اید، حتما باید خودتان را در برابر کرونا دلتا محافظت کنید. به یاد داشته باشید اگر با وجود واکسناسیون باز هم به کووید 19 مبتلا شدید، واکسن وظیفه خودش را انجام داده، یعنی از یک بیماری پر خطر جلوگیری کرده و با وجود این بیماری نیاز به مراجعه به بیمارستان نخواهید داشت و همه چیز سبک تر و راحت تر پیش می رود.

اهمیت استفاده از ماسک بالاتر از حد تصور شماست

استفاده از ماسک در مکان های عمومی آسیبی به شما وارد نمی کند. پروفسور دیوید سنیمو در این مورد می گوید:ترجیح می دهم برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس، ماسک استفاده کنم. به واکسنی که تزریق کرده ام وابسته نیستم بنابراین در مکان های شلوغ و مکان هایی که احتمال انتقال بیشتر است، از ماسک استفاده می کنم. من باور دارم که در مکان های شلوغ، بهترین راه حل استفاده از ماسک است زیرا ما نمی توانیم فاصله گذاری کاملا دقیقی را انجام دهیم و نباید خودمان و دیگران را آلوده کنیم. گر با ماسک احساس راحتی ندارید، انتخاب با خودتان است اما اگر می خواهید خودتان را از خطر حفظ کنید، ماسک امن ترین راه حل موجود است.

جلوگیری کرونا دلتا

کلام آخر

ماسک یک تصمیم شخصی است اما می تواند شیوع دلتا را کاهش دهد. ابتلا به متغیر دلتا برای افرادی که واکسینه نشده اند، بسیار خطرناک است زیرا شما هیچ محافظت آنتی بادی برای مبارزه با این ویروس را در بدن ندارید. بسیار مهم است به یاد داشته باشید که بعضی از افراد سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا هیچ شانسی برای واکسناسیون ندارند.

مانند افراد در سنین پایین که خیلی دیر نوبتشان می شود اما آن ها به اطرافیانشان اعتماد کرده اند که امنیت کافی را برایشان فراهم کنند.

درست است افرادی که واکسینه شده اند، کمتر در معرض خطر ابتلا به عفونت هستند و یا اگر هم بیمار شوند، بیماری آن ها جدی نمی شود اما چرا باید ریسک کنید و یا این خطر را برای دیگران به وجود بیاورید؟ پس استفاده از ماسک یک امر ضروری است که باید به شدت جدی گرفته شود.

یک ماه پیش ساعت توسط یه دوست