دوست تو

دوستت برای بدست آوردن سلامتی

بررسی خطر ابتلا به آلزایمر در مردان

پژوهشگران دانشگاه آپسالا در کشور سوئد با بررسی دقیق بیش از 3200 مرد به این نتیجه دست یافتند که مردان مبتلا به بیماری آلزایمر، احتمال سه برابری بیشتری دارند که شاهد از دست رفتن کروموزوم Y در برخی سلول های خونی خود باشند. این یافته‌های تحقیقاتی، شواهد جدیدی را در خصوص ارتباط میان کاهش کروموزوم Y و بروز اختلالات شناختی در مردان فراهم می‌آورد و می‌تواند در درک بهتر این پیوند و همچنین پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر در آینده مؤثر واقع شود.

چه مردانی در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند

مردان مسنی که کروموزوم Y خود را از دست داده اند، با ریسک بالاتر ابتلا به آلزایمر در طول 8 سال بعد مواجه هستند. تحقیقات اخیر نشان داده است که با افزایش سن، مردان ممکن است کروموزوم Y خود را در برخی از سلول های خونی از دست بدهند. این روند بخش عادی افزایش سن است. مطالعات سال 2014 همچنین نشان داده بودند که مردان مسن بدون کروموزوم Y بسیار در معرض ریسک ابتلا به سرطان قرار دارند و نسبت به سایر مردان عمر کوتاه تری دارند.

پیری

تاثیر پیری بر افزایش خطر ابتلا به آلزایمر

به گفته محققان، مردانی که کروموزوم Y خود را از دست داده اند در حدود هفت برابر بیشتر از در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند. یافته های این مطالعه مبتنی بر نمونه خون بیش از 3200 مرد اروپایی با میانگین سنی 73 سال بود. در مجموع 17 درصد از این مردان در برخی سلول های خونی شان کروموزوم Y خود را از دست داده بودند.

یک ماه پیش ساعت توسط یه دوست