دوست تو

دوستت برای بدست آوردن سلامتی

بهبود تغذیه در ماه محرم

همه ما آگاهیم که در ماه محرم، مردم با نیت پاک و خالصانه، غذاهای نذری را میان دیگران توزیع میکنند. با این حال، رعایت برخی اصول و ملاحظات مهم در فرایند تهیه و طبخ این نذریها، از اهمیت بسزایی برخوردار است. این اصول، علاوه بر ایجاد محیطی بهداشتی و ایمن برای تولید و ارائه این غذاها، موجب تکریم و احترام به نیت و هدف اصلی اهدای نذری نیز خواهد شد. بنابراین، توجه و پایبندی به این موازین، ضمن تضمین سلامت دریافتکنندگان، ارزش معنوی و فرهنگی این سنت ارزشمند را نیز ارتقا خواهد بخشید.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای ماه محرم

مهندس آیدا غفاری، کارشناس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، بر اهمیت رعایت برخی اصول در تهیه و طبخ نذری‌ها در ماه محرم تأکید کرد. او اظهار داشت که مهم‌ترین نکته، استفاده از مواد اولیه مرغوب و تازه و رعایت بهداشت کامل است، زیرا در غیر این صورت، ممکن است بیماری از طریق غذای تهیه‌شده به افراد بسیاری سرایت پیدا کند.همچنین، با توجه به افزایش خطر بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون و چربی بالای خون، کارشناس تغذیه معاونت غذا و دارو توصیه می‌کند که در طبخ نذری‌ها از روغن کمتری استفاده شود. به عنوان مثال، پیاز و سبزی مورد مصرف در تهیه خورشت‌ها نباید خیلی زیاد سرخ شوند، زیرا این امر باعث کاهش محتوای ویتامینی و افزایش مصرف روغن می‌شود.

ماه محرم

نکات بهداشتی در تهیه غذاهای نذری

مهندس غفاری اظهار کرد:در تهیه شله زرد، انواع شربت ها و نوشیدنی های نذری توصیه میشود شکر کمتری مصرف شود و کم شیرین تر باشند. همچنین از مصرف نمک زیاد در پخت نذری ها خودداری شده و حتما از نمک تصفیه شده ید دار استفاده شود. کارشناس تغذیه همچنین یادآور شد:برنج مصرفی قبل از پخت چندین بار توسط افراد مختلف پاک و تمیز شود تا هر گونه ناخالصی اعم از فضله موش، سنگ و غیره از برنج حذف گردد و نهایتا نذری با کیفیت و سالم به دست مصرف کننده برسد.

۲ ماه پیش ساعت توسط یه دوست